Peregrinació a cop de pedal

En un dia o dos és possible fer amb bicicleta les dues darreres etapes del camí que sant Ignasi de Loiola va recórrer per terres catalanes el 1522. Els 50 quilòmetres que separen les ciutats d’Igualada i Manresa, passant pel monestir de Montserrat, ofereixen l’oportunitat de fer una ruta cicloturista ideal per a diferents nivells d’experiència.

D’Igualada a Montserrat

Al centre d’ Igualada comença la primera etapa del recorregut: 26,8 km per arribar fins al monestir de Montserrat. Es tracta d’un recorregut amb una dificultat mitjana, ja que el pendent fins a Montserrat és fort.

Del centre d’Igualada es va a l’ermita romànica de Sant Jaume Sesoliveres i, tot seguit, al poble de Castellolí, on hi ha un alberg de pelegrins i on es pot visitar l’església vella o beure aigua fresca en alguna font. Sempre amb vistes a la muntanya de Montserrat, el camí s’endinsa al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat, un espai natural ple de racons per descobrir. Pujant per la carretera del Bruc, arriba a can Maçana, continua fins a l’ermita de Santa Cecília, convertida en un centre d’art contemporani, i ascendeix al monestir per la pista, no pas pel sender que fan servir els caminants. Un cop al monestir de Montserrat, es poden deixar les bicicletes i gaudir del patrimoni natural i arquitectònic d’aquest popular indret.

De Montserrat a Manresa

La segona etapa té el punt de sortida al Monestir de Montserrat i el d’arribada a la ciutat de Manresa. Recorre un total de 23,5 km. És un tram de dificultat mitjana i gran part de la ruta es fa de baixada.

Amb bicicleta, per baixar des de l’ermita de Santa Cecília, val més no agafar cap camí sinó seguir tot recte per la pista de terra, passant per davant d’una casa que deixarem a l’esquerra, i travessar el torrent per trobar el punt en què els caminants s’uneixen al camí de terra que porta a les ermites de Sant Cristòfol i Sant Jaume, ja al municipi de Castellbell i el Vilar. La ruta continua fins a Castellgalí. A la baixada des d’aquesta població, durant una estona, cal portar la bicicleta al costat i caminar amb molta cura per la C-55. Un cop a la capital del Bages, els ciclistes poden visitar la imponent Seu de Manresa, el centre històric i la Cova de Sant Ignasi, centre espiritual i punt d’arribada dels peregrins ignasians.

Consell

Abans de començar a pedalar és important planejar les etapes, estudiar els perfils altimètrics i organitzar l’equipatge a la bicicleta (portar un pes equilibrat a les alforges i la documentació amb els mapes de la ruta o un dispositiu mòbil a la bossa del manillar). Cal reservar també els allotjaments i buscar els llocs propers per visitar, si el temps ho permet.